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http://repositorio.itl.org.br/jspui/handle/123456789/808
Título: | Port operational development and access channel’s infrastructure bottleneck at Baia de Sepetiba – Itaguai RJ |
Autor(es): | Samille, Ingrid Vianna, Luigi Daleprane, Olivio Beltrame Avellar, Pedro Lopes, Philipe |
E-mail: | samille.ingrid@hotmail.com luigi.goulart@gmail.com obeltrame@gmail.com pedroavellarvb@gmail.com phlopes0@icloud.com |
Orientador: | Jansen, Maurice Veenstra, Albert |
Número da turma: | GTA - T02 |
Data do documento: | 2025 |
Citação: | SAMILLE, Ingrid et al. Port operational development and access channel’s infrastructure bottleneck at Baia de Sepetiba – Itaguai RJ. 2025. 39 f. Final Project (International Certification Inland Water Transport and Multimodal) - STC International; Erasmus UPT; Instituto de Transporte e Logística, Brasília, 2025. |
Resumo: | This project aims to study and propose solutions for the infrastructure bottleneck in Sepetiba Bay, which results from the limited depth of the access channel, thereby restricting the maximum capacity of vessels used to load iron ore at the port terminals in the region. Initially, we will conduct a detailed analysis of the identified problem, followed by an overview of the Sepetiba Bay, the access channel, and the region’s port terminals. Next, we will present the key questions that drove this study and motivated the search for solutions to reduce the impact of the capacity loss of bulk carriers operating at the ports in the bay. Throughout the study, we will introduce relevant port sector concepts and technical aspects that are essential for understanding the data, quantifying the dead freight loss, and identifying potential gains through optimal ship utilization. In the final chapters, we will present the relevant data for analysing the problem, outline the calculation method used, and explore possible solutions to resolve the identified bottleneck. |
Abstract: | Este projeto tem como objetivo estudar e propor soluções para os gargalos de infraestrutura aquaviária da Baía de Sepetiba, decorrente da limitação da profundidade do canal de acesso, a qual restringe a capacidade máxima dos navios que são utilizados para carregar minério de ferro nos terminais portuários da região. Inicialmente, realizamos uma análise detalhada do problema identificado, seguida por uma visão geral da Baía de Sepetiba, demonstrando seu potencial, assim como o detalhamento do canal de acesso e dos terminais portuários da região. Na sequência, apresentaremos as principais questões que motivaram este estudo e impulsionaram a busca por soluções para reduzir o impacto da perda de capacidade dos navios graneleiros que operam nos portos da baía. Ao longo do estudo, serão introduzidos conceitos relevantes do setor portuário e aspectos técnicos essenciais para compreender os dados, quantificar a perda de carga que resulta no frete morto das embarcações e identificar os ganhos potenciais por meio da utilização otimizada dos navios. Nos capítulos finais, serão apresentados os dados relevantes que foram utilizados para análise do problema, detalhando os métodos de cálculo utilizados e abordando as possíveis soluções para resolver o gargalo identificado. |
Palavras-chave: | Port operational development Infrastructure bottleneck Port terminal |
Cidade: | Brasília |
Descrição: | Final Project (International Certification Inland Water Transport and Multimodal) - STC International; Erasmus UPT; Instituto de Transporte e Logística, Brasília, 2025. |
Aparece nas coleções: | Gestão do Transporte Aquaviário e Integração Multimodal (GTA) |
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