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Título: Identifying risks and rpportunities due the increase of the cargo handled in the São Marcos Bay
Autor(es): Silva, Rafael Tavares
Bispo, Tiago Fernando Teixeira
Araújo, Paulo Eduardo Freire
Santos, Fellipe Rafael
Leão, Victor
Gonçalves, Arthur
E-mail: rafael.tavares.silva@vale.com
tfbispo@yahoo.com.br
paulo.freire@vale.com
felipperafael@hotmail.com
victor.leao@vale.com
amgoncalve@hotmail.com
Orientador: Jansen, Maurice
Veenstra, Albert
Número da turma: GTA - T02
Data do documento: 2025
Citação: SILVA, Rafael Tavares et al. Identifying risks and rpportunities due the increase of the cargo handled in the São Marcos Bay. 2025. 45 f. Final Project (International Certification Inland Water Transport and Multimodal) - STC International; Erasmus UPT; Instituto de Transporte e Logística, Brasília, 2025.
Resumo: This study investigates the risks and opportunities associated with the projected increase in cargo volumes at São Marcos Bay, located in Maranhão, Brazil. The region is home to three key export terminals: the Ponta da Madeira Maritime Terminal (Vale), the public Port of Itaqui, and the private Alumar Terminal (Alcoa). Together, these ports handle around 20% of Brazil’s total cargo throughput. According to strategic plans by terminal operators, cargo volumes are expected to grow by up to 40% by 2060. Using the principles of adaptive port planning and flexibility analysis, this research assesses whether current infrastructure can support such growth. Key shared resources—such as the access channel, anchorage areas, pilotage services, and tugboats—were analyzed. Monte Carlo simulation was applied to estimate expected simultaneous ship maneuvers per tidal window for the years 2025, 2040, and 2060. The results reveal that operational stress is already evident, particularly in terms of tugboat and pilot availability. With increased traffic, the current fleet of 22 tugboats will become insufficient. Estimates suggest that the fleet should be expanded to 28 or even 30 tugboats by 2060. Additionally, a new generation of pilots will be required, as a significant portion is expected to retire in the next decade. The study proposes a three-phase investment strategy: short term (2025–2030), medium term (2030–2040), and long term (post-2040). In the short term, increasing the number of tugboats and initiating pilot training is necessary. In the medium term, anchorage areas should be expanded and maritime signaling improved. For the long term, duplicating the access channel is considered a strategic option to enhance safety and operational efficiency. The study concludes that São Marcos Bay’s future development demands an integrated approach based on infrastructure flexibility, smart port technologies, modular planning, and real options analysis. These strategies are essential to ensure efficiency, safety, and sustainability under conditions of growing demand and operational uncertainty.
Abstract: Este estudo examina os riscos e oportunidades associados ao aumento projetado da movimentação de cargas na Baía de São Marcos, situada no estado do Maranhão, Brasil. A região abriga três portos de grande relevância para as exportações brasileiras: o Terminal Marítimo de Ponta da Madeira (Vale), o Porto do Itaqui (público) e o Terminal Privativo da Alumar (Alcoa), que, juntos, movimentam aproximadamente 20% da carga nacional. De acordo com os planos estratégicos das operadoras portuárias, espera-se que a movimentação de cargas nesses terminais cresça até 40% até 2060. Com base nos princípios do planejamento portuário adaptativo e na análise de flexibilidade, o trabalho investiga a capacidade da infraestrutura atual em atender a esse crescimento. São analisados ativos compartilhados entre os terminais, como o canal de acesso, as áreas de fundeadouro, os serviços de praticagem e os rebocadores. Utilizou-se a simulação de Monte Carlo para estimar a quantidade esperada de manobras simultâneas por janela de maré, considerando os anos de 2025, 2040 e 2060. Os resultados indicam que a infraestrutura já enfrenta pressões operacionais, principalmente no que diz respeito à disponibilidade de rebocadores e práticos. Com o aumento da demanda, estima-se que a frota atual de 22 rebocadores será insuficiente, sendo necessário aumentar esse número para 28 ou até 30 embarcações até 2060. Além disso, será preciso repor e ampliar o número de práticos, considerando aposentadorias previstas na próxima década. Recomenda-se que os investimentos sejam divididos em três fases: curto prazo (2025-2030), médio prazo (2030-2040) e longo prazo (após 2040). No curto prazo, é necessário reforçar a frota de rebocadores e iniciar a formação de novos práticos. No médio prazo, deve-se ampliar as áreas de fundeio e melhorar a sinalização náutica. Para o longo prazo, considera-se a duplicação do canal de acesso como uma alternativa estratégica. Conclui-se que o desenvolvimento da Baía de São Marcos requer uma abordagem integrada, com foco na flexibilidade da infraestrutura, uso de tecnologias inteligentes, planejamento modular e análise de opções reais. Tais medidas são fundamentais para garantir eficiência, segurança e sustentabilidade diante das incertezas do futuro.
Palavras-chave: Cargo volumes
Infrastructure
Investment
Cidade: Brasília
Descrição: Final Project (International Certification Inland Water Transport and Multimodal) - STC International; Erasmus UPT; Instituto de Transporte e Logística, Brasília, 2025.
Aparece nas coleções:Gestão do Transporte Aquaviário e Integração Multimodal (GTA)

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