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http://repositorio.itl.org.br/jspui/handle/123456789/806
Título: | Impacts of the privatization of the infrastructure and port authority of the Port of Vitória-ES |
Autor(es): | Cavalcante, Ana Elisa Victor Costa, Camila Batista Rodrigues Bernardes, Danielle Silva Mello, Fabiane Santos de Mello, Fabiane Santos de Mendes, Rafael de Castro |
E-mail: | anaelisavictor@hotmail.com camilabatistacosta@gmail.com danielle_bernardes@hotmail.com engfabiane1@gmail.com kelton.45@gmail.com rcmendes100@hotmail.com |
Orientador: | Jansen, Maurice Veenstra, Albert |
Número da turma: | GTA - T02 |
Data do documento: | 2025 |
Citação: | CAVALCANTE, Ana Elisa Victor et al. Impacts of the privatization of the infrastructure and port authority of the Port of Vitória-ES. 2025. 32 f. Final Project (International Certification Inland Water Transport and Multimodal) - STC International; Erasmus UPT; Instituto de Transporte e Logística, Brasília, 2025. |
Resumo: | The privatization of the Port of Vitória it was a significant shift in Brazilian port management, transferring the administration of the Espírito Santo Dock Company (CODESA) to the private sector. The primary objectives were to modernize infrastructure, enhance operational efficiency, and attract private investment while reducing bureaucracy and operational costs. This study assessed the impacts of privatization over the first two years, analyzing key performance indicators such as channel depth maintenance, administrative efficiency, average vessel stay time, and operational revenue. The findings highlight financial improvements and governance restructuring but also reveal persistent challenges, including a lack of transparency in investment execution and fluctuations in operational efficiency. Although the concessionaire’s revenue increased by 127% by the third quarter of 2024, cargo volume handled remained below the projections made by BNDES, raising concerns about the sustainability of this growth. Governance has been restructured, with private sector management assuming port administration while the government retains regulatory and oversight responsibilities. Key challenges include the need for greater investment transparency, improved regulation to prevent monopolistic practices, and ensuring both social and environmental benefits. The study concludes that, despite financial gains, privatization still requires adjustments to secure long-term operational efficiency and sustainability. |
Abstract: | A privatização do Porto de Vitória marcou uma mudança significativa na gestão portuária brasileira, transferindo a administração da Companhia Docas do Espírito Santo (CODESA) para o setor privado. O objetivo era modernizar a infraestrutura, melhorar a eficiência operacional e atrair investimentos privados, reduzindo a burocracia e os custos operacionais. O estudo avaliou os impactos da privatização nos primeiros dois anos, analisando indicadores como manutenção da profundidade do canal, eficiência administrativa, tempo médio de estadia das embarcações e receita operacional. Os resultados apontam para avanços financeiros e melhorias na governança, mas também revelam desafios persistentes, como a falta de transparência na execução de investimentos e a oscilação na eficiência operacional. Embora a receita da concessionária tenha aumentado 127% até o terceiro trimestre de 2024, o volume de carga movimentada ficou abaixo das projeções do BNDES, levantando dúvidas sobre a sustentabilidade desse crescimento. A governança foi reformulada, com o setor privado assumindo a administração portuária, enquanto o governo manteve a regulação e fiscalização. Os principais desafios identificados incluem a necessidade de maior transparência nos investimentos, melhor regulamentação para evitar práticas monopolistas e a garantia de benefícios sociais e ambientais. O estudo conclui que, apesar das melhorias financeiras, a privatização ainda precisa de ajustes para garantir eficiência operacional e sustentabilidade a longo prazo. |
Palavras-chave: | Port privatization Port of Vitória Operational efficiency Governance Regulation |
Keywords: | Privatização portuária Porto de Vitória Eficiência operacional Governança Regulação |
Cidade: | Brasília |
Descrição: | Final Project (International Certification Inland Water Transport and Multimodal) - STC International; Erasmus UPT; Instituto de Transporte e Logística, Brasília, 2025. |
Aparece nas coleções: | Gestão do Transporte Aquaviário e Integração Multimodal (GTA) |
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